Minder dan 350 dagen zijn we nog af van de gemeenteraadsverkiezingen 2018. Dat lijkt misschien nog een hele periode maar om tijdig gereed te zijn de werkzaamheden voor het opstellen van een kandidatenlijst en het schrijven van het verkiezingsprogramma moeten de voorbereidingen beginnen.

Raadslid worden?

Waarom wil je raadslid worden? Die vraag zal ieder raadslid anders beantwoorden, maar voor ieder geldt denk ik dat ze betrokken zijn bij de gemeente. Veel mensen staan langs de zijlijn te roepen wat er allemaal anders moet. Raadsleden doen hun best al die woorden om te zetten in daden. Samen hebben we hetzelfde doel: een gemeente waar we fijn kunnen wonen, werken en leven.

Hoeveel tijd kost het?

Het raadswerk kost gemiddeld zo’n 20 uur per week. Naast de vaste vergaderingen is er altijd wel iets te doen in de gemeente waar je als raadslid bij aanwezig kunt zijn. Van een organisatie die zich inzet voor een duurzame gemeente tot een groep bezorgde buurtbewoners. Als raadslid vertegenwoordig je de inwoners van de gemeente. Je krijgt een vergoeding voor je werk, maar de meeste raadsleden hebben daarnaast ook nog een baan of onderneming.

Hoe maak ik mijn belangstelling bekend?

Je kunt hiervoor contact opnemen met onze Goese vertegenwoordigers van de VVD in het regiobestuur: Cees Pille (c.pille@zeelandnet.nl) of Sophie van ’t Westeinde (sophievantwesteinde84@gmail.com). Zij kunnen u alles vertellen over de procedure op weg naar een raadslidmaatschap.

Na 7 jaar raadslidmaatschap kan ik zeggen dat het een boeiend beroep is maar dat je wel rekening moet houden met trage besluitvorming, eigen taal en voldoende energie om andere te overtuigen. Tijdens het proces lijkt het wel eens weinig op te leveren maar ik kan u zeggen dat door terug te kijken deze conclusie bijgesteld moet worden. Het geeft dan voldoening en je weet het zeker Goes is Goes!

Ad Schuurbiers